Det blir ingen arabisk vår i Eritrea! All kritik är helt tystad enligt ett unikt reportage

Published: June 4, 2011, 1 p.m.

-All kritik är tystad! Presidentens angivare och spioner finns över allt. Uppror liknande det i Nordafrika sprids knappast till Eritrea. Så för fängslade Dawit Isaak ser det fortsatt mörkt ut. Det säger dokumentärfilmaren Robin Färdig från Malmö, nyss hemkommen från Eritrea där han varit i tre veckor. Hör hans unika reportage här i Publicerat.

Robin Färdig var bland annat med när Eritrea firade 20-års självständighet i förra veckan. Han har också lyckats samtala med flera eritreaner, trots att man inte kan fungera som vanlig journalist i landet.  Skulle inte utsätta någon för risker Eritrea anses vara lika slutet för journalister som Nordkorea och Burma. Och Robin hade föresatt sig att inte bli för nyfiken, inte ställa provocerande frågor.  Han reste på turistvisum med dold mikrofon i slipsknuten och tanken var att bara intervjua vanliga människor, utan att utsätta dem eller honom själv för några risker. Arresterades och förhördes i fem timmar Ändå arresterades han några dagar före hemresan i huvudstaden Asmaras utkant. Efter att eritreansk militär hade hållit upprepade förhör med honom, släpptes han slutligen fem timmar senare. -Och jag fick tillbaka min kamera, så jag kunde spela in lite av ljudet innan jag släpptes, berättar Robin Färdig. (Nästan) alla medborgare älskar president Afwerki Nästan alla han mötte sade sig gilla president Afeworki högt. -Det finns nturligtvis kritik mot regimen, men få eller nästan ingen vågar uttala den, säger Robin. Fattigt och utan datorer Men även den regimkritiker jag lyckades få kontakt med säger att eritreanerna är trötta på att slåss. Dessutom är landet är fattigt, it-tekniken dåligt utbyggd och det finns spioner över allt. Resultat: Det blir ingen arabisk vår i Eritrea! Regimen köper sig till kontroll av landet -Det finns ingen opposition genom att man hela tiden riskerar att bli angiven och satt i fängelse med usla villkor. Och angivarna och alla andra regeringsanställda är bättre betalda och har bättre ekonomi än resten av befolkningen. Så håller president Isaias Afwerki Eritrea i ett järngrepp enligt Robert Färdig. Alla hatar USA, FN och Etiopien -Därför säger alla utan undantag att de hatar FN, USA och Etiopien. Och de är mycket stolta över sitt land. Men vad har de egentligen uppnått under de 20 åren av självständighet? Gått från en diktatur till en kanske ännu värre. Medierna är stenhårt kontrollerade Att massmedierna i Eritrea är hårt kontrollerade och enbart sprider de rätta budskapen är lätt att förstå om man läser den engelskspråkiga tidningen ERITREA PROFILE. Den består enbart att långa intervjuer med president Afwerki och hans ministrar. Och innehåller i övrigt reklambilder på allt som byggs i Eritrea.   ERITREA PROFILE eller PR-FILE? Tidningens namn kan också tolkas som PR-FILE... Detta eftersom O:et i PROFILE är utbytt och utgörs av landets symbol - en rund ring med en kamel i mitten.